19 лютого 2017 р.

Домашня освіта: практичні поради досвідчених батьків

Kids Space

                Обговорення альтернативної освіти продовжує набирати обертів у Черкасах . 11 січня відбулася вже друга зустріч на цю тему. Семінар «Освіта вдома. Що це?» провела цього разу ГО «Українська асоціація домашньої освіти».
Як практично організувати освіту для своєї дитини вдома? Які юридичні аспекти ви маєте знати? Як організувати час при домашній освіті? Секрети та поради батьків,  діти яких вчаться  вдома – все це читайте у моєму репортажі.
Андрій Євтушенко.
Голова ГО «Українська асоціація домашньої освіти». Батько трьох дітей: учнів 3, 11 класу та шестирічки-дошкільняти:
"Більшість батьків, які виросли у  радянські часи, переконані, що дитина має обовязково ходити  до школи. Але це міф.
 "Батьки перекладають відповідальність на школу, вважаючи що школа зобов’язана навчати дитину. Нажаль, часто школа не виконує цієї функції. Натомість відбиває бажання вчитися" (Андрій Євтушенко)
 В Україні  існує п’ять видів освіти- загальноосвітня школа, індивідуальний план, екстернат, дистанційне навчання, домашня освіта. Щоб займатися з дитиною вдома, батьки обирають між екстернатом та дистанційним навчанням, бо форма домашньої освіти не достатньо добре прописана законодавчо.
Індивідуальна форма – обирають для хворих діток, коли учень займається з учителем один на один. Вдома чи у школі. Навчання іде за тією ж шкільною програмою.
Екстернат – дитину зараховують до школи, але матеріал вона опановує самостійно відвідувати школу потрібно, щоб здати контрольні, іспити. Атестат отримує такий самий, як і звичайний школяр.
Дистанційне навчання  - це нова форма освіти. Навчання відбувається через інтернет. Уроки проходять в  онлайн режимі, контрольні  - по скапу, або через імейл. Дитина багато часу проводить біля компютера.
Домашня освіта – основна відмінність у тому, що батьки самі організовують  навчальний процес. 
Переваги домашньої освіти:
1.       Між дитиною і батьками налагоджується дуже міцний взаємозв’язок.
Авторитетом для дитини стають батьки, а не лідер у класі. Щоб вирішити якесь складне завдання -  дитина звертатиметься  до них
2.       Економія часу на навчання.
Урок триває  45 хвилин, у класі 30 учнів. У школі  вашій дитині вчитель приділить 6 хвилин уваги за цілий день (в ідеалі). Вдома уся наша увага  спрямована на дитину. Це дає можливість робити завдання швидше та ефективніше.
3.       Краща соціалізація.
У школі дитина спілкується переважно з однолітками. Це дуже відрізняється від реального життя. Адже  ми маємо спілкуватися із людьми різних вікових груп. Фактично знаходитися у класі загальноосвітньої школи - це не природні соціальні умови. Тому ми вважаємо, що  школа - це аномальне явище.
"Однією з цілей нашої організації є налагодження  взаємодії держави та батьків, які хочуть, щоб їх дитина була на домашньому навчанні. Таке навчання не для всіх батьків, а лише для тих, хто зацікавлений, щоб їх дитина дуже добре навчалася" (Андрій Євтушенко)
 Яна Євтушенко.
Дружина Андрія розповіла, як організувати час для ефективного навчання вдома та зробити так, щоб дитина дійсно засвоїла знання.
Крок 1. Оберіть одну з існуючих форм альтернативної освіти (екстернат чи дистанційне)
Крок 2. Дізнайтеся, що саме хоче від вас школа.
 (У кожної школи - своє бачення щодо освіти вдома вашої дитини. Деякі школи взагалі не знайомі з такою формою, як екстернат). З’ясуйте, скільки буде предметів, по яким з них вам доведеться здавати контрольні, лабораторні, практичні, малюнки, подєлки, реферати, залікові роботи. Вдома у вас має висіти дата з іспитами, до яких я раджу готуватися вже з першого вересня.
Крок 3. Розбийте предмети на три категорії:
складні (математика, рідна мова, іноземна мова, інформатика, фізика, хімія);  середні (література, географія, природознавство, основи здоров’я, етика); легкі (музика, малювання, праця, фізична культура). Складні вимагають найбільшого залучення уваги батьків, легкі – найменшого.
До категорії важких предметів у старших класах віднесіть так звані «важливі» - ті, які дитина обере для майбутньої професії . Вона вже має розуміти, у якій сфері розвиватиметься далі: гуманітарій, технар, ремесло, мистецтво, спорт.
СКОНЦЕНТРУЙТЕСЯ НА ПЕРШІЙ ГРУПІ!
Крок 4. Порахуйте кількість робочих тижнів у році.
Враховуйте канікули, відніміть 3-4 тижні на непередбачені обставини,свята, поїздки… Вийде приблизно  36 тижнів, які діляться по 18 на кожне півріччя.
Крок 5. Порахуйте кількість тем по всім предметам, які вам треба опанувати.
 У підручнику з української мови за 3 клас 38 параграфів. До Нового року треба пройти 18 тем. Це одна тема на тиждень. Маємо таку картину: з української мови нам треба вивчити 1 тему за тиждень, з математики – 1-2 теми, з англійської мови – 1 тему, з літератури – 1 тему. У результаті за кожний робочий день вашої домашньої освіти (5 робочих , 2 вихідних) вам треба зробити 2-3 уроки, і одну роботу (малюнок, подєлку, лабораторну, контрольну у кінці семестру).  Як бачимо, не так багато вашого часу.
Крок 6. Сплануйте свій день.
Найкращий час для занять – ранок. Орієнтуйтеся на сон маленької дитини, якщо у сімї є менші. У цей час теж можна щось зробити. Приблизний графік для учня 3 класу на день – вранці займаємося математикою та англійською, ввечері – робимо подєлку, музику, самостійне читання.
Після цього для багатьох батьків стає зрозуміло, що не все так важко і погано, і вони можуть справитися з цим.

Юрій Плювака. Юрист.
Існує ієрархія законодавчих актів, які регламентують  домашню освіту в Україні.
1.       Конституція України
2.       ЗУ «Про освіту», ЗУ «Про загальну середню освіту»
3.       Положення про екстернат у загальноосвітніх навчальних закладах,      Положення про дистанційне навчання, Положення про державну підсумкову атестацію у сфері загальної середньої освіти.
Ст.53 Конституції України забезпечує доступність усіх форм навчання. Ст. 29 ЗУ «Про загальну середню освіту» говорить про те, що батьки мають право самостійно обирати навчальні заклади та форми навчання для своїх дітей.  Про право батьків на різні форми навчання йдеться у ст.3 ЗУ «Про освіту». Про право батьків забезпечувати повноцінну домашню освіту відповідно до вимог щодо її змісту говориться у ст. 59. ЗУ «Про освіту».
Як бачимо, Конституція України є Основним Законом. Якщо інші закони чи нормативні акти їй суперечать, то у тій частині, в якій вони суперечать, ці закони вважаються не дійсними.
Понятті «домашньої освіти» прописане лише у ч.3.ст.59 ЗУ «Про освіту»: "батьки та особи, які їх замінюють, зобов'язані: забезпечувати повноцінну домашню освіту відповідно до вимог щодо її змісту". Але, нажаль нормативні акти, де було би прописано детально, як мають вчитися діти за такою формою, відсутні.
Тому зараз батьки, які хочуть навчати свою дитину вдома обирають дистанційне навчання чи екстернат.
У Положенні про державну підсумкову атестацію у сфері загальної середньої освіти чітко прописано, що діти, які навчаються на екстернаті чи дистанційно мають складати річне оцінювання – ЗНО, ДПА. При закінченні школи вони отримають документ державного зразка.
-          - Що потрібно зробити, щоб дитина мала змогу навчатися за однією з альтернативних форм?
-          - Подати заяву до навчального закладу. Якщо ви обираєте екстернат, то маєте право подавати заяву до будь-якого навчального закладу. І, хоча існує перелік підстав, які дають право дитині навчатися на екстернаті, ви все ж маєте використовувати той, факт, що дитина з будь-яких причин може навчатися на формі екстернату. І бажання батьків може теж бути такою причиною. У законодавстві не прописаний порядок відмови батькам, при подачі заяви.
-         Чи зобов’язана школа забезпечувати підручниками дитину, яка вчиться на екстернаті?
-         - У п.1.8. Положення про екстернат у загальноосвітніх навчальних закладах сказано, що учень має право  безкоштовно користуватися навчальними посібниками, підручниками та іншою літературою бібліотечного фонду. У п.3.4 Положення про дистанційне навчання сказано про те, що  отримання навчальних матеріалів, забезпечується передачею відео-, аудіо-, графічної та текстової інформації у синхронному або асинхронному режимі.
Юрій Плювака повідомив, що 4 квітня 2016 року було подано законопроект «Про освіту», де чітко прописано поняття «домашньої освіти». Цей законопроект готується до другого читання і прийняття. Так, у ст.10 зазначеного законопроекту сказано, що екстернат та домашня освіта – це індивідуальні форми навчання:
      Екстернатна форма здобуття освіти (екстернат) – спосіб організації навчання здобувачів освіти, за яким освітня програма повністю засвоюється здобувачем самостійно, а оцінювання результатів навчання та присвоєння освітньої кваліфікації здійснюється у відповідному закладі освіти за визначеними процедурами.
      Сімейна (домашня) форма здобуття освіти – спосіб організації освітнього процесу дітей (неповнолітніх осіб) самостійно їх батьками або законними представниками для здобуття формальної та/або неформальної освіти.
"Якщо цей проект приймуть, мають розробити ще й Положення про домашню сімейну освіту. Воно дасть батькам ширші права, а діти матимуть  право вчитися вдома без привязки до шкільної  програми", - підсумував юрист.


Дмитро Толкачов, батько 11 дітей.
Діти Дмитра вчаться на експериментальній формі домашньої освіти у державній школі Переяслав-Хмельницього. Зараз у родині є школярі 1, 4, 6, 8 та 11 класів. Двоє старших вже отримали атестати. Батько пригадує, як колись у них одночасно вчилося семеро дітей.
Дмитро зовсім не приділяє уваги оцінкам та не вчить дітей за підручниками. Він говорить, що оцінка – не відображає знань, тим паче не вказуює на те,  які знання залишаться у дитини через 5-10 років.

«Я раджу не воювати із системою, а знайти з нею мінімальний дотик», - говорить батько.  Так, діти Дмитра з’являлися у школу за весь час навчання усього тричі - на ДПА та ЗНО у 4, 9 та 11 класах. Усе інше -  в електронному вигляді.
Своїм завданням Дмитро вважає навчити дитину певних принципів у житті, вмінню контактувати з іншими, планувати свій час, любити ближнього, не сваритися та допомагати один одному.
Дмитро говорить, що мозок дитини має бути процесором, а не вінчестером. Дитина не має запамятовувати усі формули та правила, але має знати, як їх застосувати, знайти шлях вирішення того чи іншого завдання.
При навчанні своєї дитини, Дмитро радить батькам «змінити картинку» та не забивати голову непотребом. Адже часи змінилися, інформація стала доступна, важливо навчити дітей її застосувати.
«Подивіться на свою дитину, як на особистість, навчіть її знаходити відповіді, знайдіть для неї мотивацію», - радить багатодітний батько.

Віталій Євтушенко, батько чотирьох дітей, віце-президент Асоціації професійних капеланів України.
Діти Віталія також навчаються вдома. Займаються  по три години на день по трьом предметам. Усе інше – на самоосвіту. Допомагають батьки, лише тоді, коли діти попросять. Мотивацією для дітей зробити скоріше уроки є можливість почитати книжку. Оцінок  при цьому також немає. Оцінювати дитину – це взагалі не правильно, вважає батько і додає, що їхня ціль як батьків - навчити дітей учитися та сприймати освіту, як інвестиції у своє життя.
Віталій говорить, що його дружина спеціально вчилася в університеті, щоб потім професійно навчати своїх дітей вдома.  У сім’ї навіть діє закон, що мамі потрібно платити зарплату за навчання дітей.
 Сам батько відноситься до домашньої освіти, як до можливості дати дітям краще життя, ніж дали людям в радянські часи.  «Я взяв на себе 30 відсотків шкільної освіти, інша освіта у сімї (не шкільна програма)– на мені».
Порада Віталія для батьків, які хочуть навчати дитину вдома – знайти свою систему, а не копіювати вже існуючу, зрозуміти, що таке менеджмент, - інакше нічого не вийде.

Kids Space / Адміністратор

...

0 коментарі :

Дописати коментар